W trakcie wykładu słuchacze dowiedzą się o roli, jaką w kilku wielkich operacjach desantowych II wojny światowej odegrały legendarne barki desantowe LCVP (Landing Craft Vehicle Personnel), zaprojektowane przez Andrew J. Higginsa, amerykańskiego konstruktora i budowniczego łodzi pełnomorskich. Słuchacze dowiedzą się o ich genezie, przełomowej konstrukcji, wreszcie o tym, że dzięki nim możliwe było m.in. lądowanie żołnierzy i sprzętu na plażach Normandii w trakcie operacji „Overlord” w czerwcu 1944 roku. Po wojnie naczelny dowódca wojsk alianckich w czasie inwazji w Normandii, gen. Dwight Eisenhower powiedział, że gdyby Higgins nie zaprojektował i nie zbudował LCVP, nie moglibyśmy wylądować na otwartej plaży. Strategia wojny byłaby inna. Niewątpliwie barki Higginsa w istotny sposób przyczyniły się do sukcesu alianckiej operacji lądowania na plażach Normandii.
During the lecture, listeners will learn about the role played by the legendary LCVP (Landing Craft Vehicle Personnel) landing craft, designed by Andrew J. Higgins, an American designer and builder of seagoing boats, in several major landing operations of World War II. Listeners will learn about their origins, groundbreaking design, and finally, how they made it possible, among other things, to land troops and equipment on the beaches of Normandy during Operation Overlord in June 1944. After the war, the Supreme Allied Commander during the Normandy invasion, General Dwight Eisenhower, said that if Higgins had not designed and built the LCVP, we would not have been able to land on an open beach. The war strategy would be different. There is no doubt that the Higgins barges made a significant contribution to the success of the Allied landing operation on the beaches of Normandy.