Współczesny wymiar krytyki internetowej to swego rodzaju eksperyment, w którym każdy otrzymał głos, ciągle zmieniają się środowisko i zwyczaje publikacji oraz ich potencjalni odbiorcy. Prześledzimy dynamiczną zmianę z elitarnego statusu krytyka do wpływu internetowych blogerów. Zbadamy, jak czytelnik publicystyki może za pomocą kilku kliknięć samemu zostać publicystą. Poruszymy wątki demokratyzacji i upowszechnienia wiedzy oraz prawa głosu. Czy filmoznawstwo to dziedzina wiedzy, czy może już cecha każdego internetowego trolla? Na przykładzie prezentacji z autentycznymi przykładami wpisów m.in. z portalu Filmweb, Letterboxd i IMDb czy też portali internetowych, takich jak Filmawka, Pełna Sala, Kącik Popkultury, spróbujemy zrozumieć specyfikę współczesnego środowiska krytyki filmowej i zestawić ją z profilem XXI-wiecznych widzów. Uczestnicy wykładu dowiedzą się również, jak powyższe zmiany wpływają na codzienność przemysłu filmowego: od wytwórni, przez dystrybutorów, po placówki filmowe.
The contemporary dimension of online criticism is a kind of experiment in which everyone has a voice, and the publishing environment and habits, as well as their potential audiences, are constantly changing. We will trace the dynamic change from the elite status of the critic to the influence of online bloggers. We will explore how a journalistic reader can become a journalist themselves in just a few clicks. We will discuss the issues of democratisation and dissemination of knowledge and voting rights. Is film studies a field of knowledge, or is it just a trait of every internet troll? Using a presentation with authentic examples of entries from websites such as Filmweb, Letterboxd, and IMDb, as well as websites such as Filmawka, Pełny Sala, and Kącik Popkultury, we will try to understand the specificity of the contemporary film criticism community and compare it with the profile of 21st-century viewers. Lecture participants will also learn how the above changes affect the everyday life of the film industry: from studios, through distributors, to film institutions.