Współczesne kino historyczne stawia przed twórcami wiele wyzwań na poziomie realizacyjnym, ekonomicznym, a także etycznym – szczególnie kiedy film lub serial dotyka zdarzeń, których bohaterowie i świadkowie są nadal obecni. Do tych oczekiwań dochodzi również potrzeba zainteresowania historią odbiorcy na tyle, aby samemu chciał poznać fakty i okoliczności zdarzeń. Czy i na ile jest to możliwe? O tym, jak powstaje współczesne kino historyczne i jak udaje się nim zainteresować młodego widza, porozmawiamy z jego twórcami: Anną Kępińską – producentką seriali Wielka woda i Heweliusz, dr. hab. Janem P. Matuszyńskim, prof. UŚ, reżyserem serialu Król oraz filmów Ostatnia rodzina i Żeby nie było śladów oraz z dr. hab. Marcinem Koszałką, prof. UŚ, reżyserem filmu Biała odwaga.
Contemporary historical cinema poses many challenges for its creators on the production, economic, and ethical levels - especially when a film or series touches on events whose characters and witnesses are still present. In addition to these expectations, there is also the need for the recipient to be interested in the story enough to want to learn the facts and circumstances of the events themselves. Is this possible and to what extent? We will talk with its creators about how contemporary historical cinema is created and how it manages to interest young viewers: Anna Kępińska - producer of the "Wielka Woda" and "Heweliusz” Netflix series, Prof. Jan P. Matuszyński, director of the series "Król" and the films "Ostatnia rodzina" and "Żeby nie było śladów", and Prof. Marcin Koszałka, director of the film "Biała odwaga".