Sztuczna inteligencja (AI) jest tematem wielu naukowych i popularnych artykułów. Opracowania te w większości adresowane są do osób dorosłych, mających sporą wiedzę ogólną. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że dziś jeszcze z systemami sztucznej inteligencji stykamy się sporadycznie, więc ewentualny brak wiedzy na jej temat nie stanowi większego problemu. Natomiast dzisiejszej młodzieży licealna, a także dzieciom ze szkół podstawowych przyjdzie żyć w świecie, w którym sztuczna inteligencja będzie wszechobecna. Ich przyszła kariera zawodowa oraz funkcjonowanie w społeczeństwie będą bardzo silnie determinowane przez stopień dostosowania do środowisk dosłownie wypełnionych sztuczną inteligencją. Potrzebne jest więc tworzenie przekazu informacyjnego, dostosowanego do możliwości percepcyjnych właśnie młodych odbiorców i wprowadzającego do wiedzy o sztucznej inteligencji i sposobach jej wykorzystywania.
Artificial intelligence (AI) is the topic of many scientific and popular articles. These studies are mostly addressed to adults who have considerable general knowledge. However, we must realise that today we still come into contact with artificial intelligence systems sporadically, so a possible lack of knowledge about it is not a major problem. However, today's high school students, as well as primary school children, will live in a world where artificial intelligence will be ubiquitous. Their future professional career and functioning in society will be very strongly determined by the degree of adaptation to environments literally filled with artificial intelligence. Therefore, it is necessary to create an information message tailored to the perceptive capabilities of young recipients and introducing knowledge about what artificial intelligence is and how it can be used.