Czarownice, oblężone miasta, średniowieczne pojedynki oraz zapomniane cmentarzyska… historia jest pełna niesamowitych postaci, zdarzeń i miejsc, które stanowią inspirację do tworzenia porywających, interaktywnych opowieści. W trakcie wykładu zabiorę Was w wirtualną podróż do przeszłości i przedstawię efekty nieoczywistej współpracy osób zajmujących się historią oraz projektowaniem gier. Na licznych przykładach historycznych gier komputerowych udowodnię, że gry to nie tylko forma rozrywki, ale też narzędzie o nieograniczonych możliwościach służące do rekonstrukcji i promocji dziedzictwa kulturowego, przekazywania i popularyzowania wiedzy historycznej, potrafiące poruszać bardzo poważne oraz trudne tematy w przemyślany i wrażliwy sposób. Jako archeolog, ale przede wszystkim wieloletni gracz-praktyk pokażę, jak niezwykłe efekty może przynieść łączenie naukowych zainteresowań z pasją do wirtualnej zabawy.
Witches, besieged cities, medieval duels and forgotten cemeteries... history is full of amazing characters, events and places that inspire the creation of gripping, interactive stories. During the lecture, I will take you on a virtual journey to the past and present the effects of non-obvious cooperation between people dealing with history and game design. Using numerous examples of historical computer games, I will prove that games are not only a form of entertainment, but also a tool with unlimited possibilities for the reconstruction and promotion of cultural heritage, transfer and popularization of historical knowledge, capable of touching on very serious and difficult topics in a thoughtful and sensitive way. As an archaeologist, but above all a long-time gamer-practitioner, I will show you what extraordinary results can be achieved by combining scientific interests with a passion for virtual play.