Sztuczne serce to jedno z najważniejszych osiągnięć inżynierii biomedycznej i kardiochirurgii. Dyskutujemy o tym, czy – początkowo traktowane jako rozwiązanie tymczasowe dla pacjentów oczekujących na przeszczep – może stać się terapią docelową, tj. na stałe zastąpić naturalne serce. Podczas wykładu przeanalizujemy rozwój tej technologii – od pierwszych prób w latach 60. XX wieku po nowoczesne implanty. Omówimy systemy wspomagania krążenia, takie jak LVAD oraz pierwsze pełne sztuczne serca (np. Jarvik-7) i ich kolejne generacje. Poruszymy także kwestie kwalifikacji pacjentów, ograniczeń technologicznych oraz ryzyko powikłań, porównując je z klasycznymi transplantacjami. Nie zabraknie refleksji nad etycznym i społecznym wymiarem tej technologii. Czy mechaniczne serce zmieni definicję życia i śmierci? Czy stanie się standardową terapią dla pacjentów z niewydolnoscią obu komór serca, eliminując potrzebę szukania dawców tego narządu? Na te i inne pytania odpowiem podczas wykładu.
The artificial heart is one of the most important achievements of biomedical engineering and cardiac surgery. We discuss whether – initially considered a temporary solution for patients waiting for a transplant – it can become a destination therapy, i.e. permanently replace the natural heart. During the lecture, we will analyse the development of this technology – from the first attempts in the 1960s to modern implants. We will discuss circulatory support systems such as LVADs and the first full artificial hearts (e.g. Jarvik-7) and their subsequent generations. We will also discuss patient qualifications, technological limitations and the risk of complications, comparing them with classic transplants. There will be no shortage of reflection on the ethical and social dimensions of this technology. Will the mechanical heart change the definition of life and death? Will it become standard therapy for patients with bilateral heart failure, eliminating the need to search for donors for this organ? We will look for answers to these and other questions during the lecture.