Kod
en-native

Budowanie wszechświata lego

Historia wszechświata przez pryzmat powstawania pierwiastków chemicznych w sercach gwiazd opowiedziana z pomocą… klocków lego. To niezwykła podróż przez naukę, w której budowanie staje się sposobem na zrozumienie kosmosu. Wydarzenie jest przeznaczone dla wszystkich osób od 8. roku życia zainteresowanych nauką. Pokaz został zaprezentowany m.in. w Royal Institution, oparty jest na autorskiej książce Particle Physics Brick by Brick.

Kontrola dostępu i ewolucja piękna człowieka w erze sztucznej inteligencji: międzykulturowe sukcesy i porażki

W miarę jak sztuczna inteligencja transformuje tworzenie i komunikację sztuki kulturowej, jej międzykulturowe eksperymenty w ochronie i rozwijaniu piękna ludzkości przynoszą zarówno sukcesy, jak i porażki. W tym wystąpieniu zgłębiamy innowacyjne podejścia do sztucznej inteligencji – od digitalizacji kultury po narzędzia kreatywne uwzględniające kontekst – dostosowane do uchwycenia unikatowej istoty różnorodnych tożsamości kulturowych.

FameLab, czyli o nauce w trzy minuty

Jak opowiedzieć o złożonej idei w zaledwie trzy minuty? Na to pytanie odpowiada FameLab – największy na świecie konkurs z komunikacji naukowej. W naszym 20-minutowym panelu „FameLab, czyli o nauce w trzy minuty” odkryjemy kulisy tego wyjątkowego wydarzenia, w którym nauka łączy się ze sztuką opowiadania historii. Na scenie pojawią się Khazana McLaughlin, koordynatorka konkursu FameLab International, oraz Spatika Jayaram, laureatka FameLab UK, by pokazać, jak humor, pasja i klarowność potrafią zmienić nawet najbardziej skomplikowane badania w fascynującą narrację.

Making your school a health-promoting school: how to make it work (better) – in the digital age

[ACTIVITY IN ENGLISH] According to the World Health Organisation (WHO) and UNESCO, every school in the world should be a health-promoting school. In Poland, the Health Promoting School initiative is a well-established programme, many schools are involved. Maybe you are too. Health and education are closely linked, healthy children learn better, healthy teachers work better. Completing education leads to longer, healthier years later in life.

Body & Sound of Light & I: Bookperformance

Bookperformance to termin ukuty przez Cy Mirol w 2011 roku. Celowo sformułowany jako jedno słowo, artykułuje on splątaną relację między książką a performansem, jednocześnie manifestując charakterystyczny światopogląd: uchwycenie rozwijającego się autorstwa życia. W praktyce ucieleśnia się on w tekstach twórczych, improwizowanych aktach oraz wizualizacjach i dźwiękach tworzonych poprzez rezonans. Teoretycznie sprzyja on aktom współtwórczym, aby pogłębić zrozumienie ludzkiej orientacji i rezonansu tekstu, łącząc indywidualne i społeczne spostrzeżenia.

Zazielenianie miast a codzienne życie ludzi

W swoim wystąpieniu Chuma pokaże, jak zazielenianie miast realnie wpływa na nasze codzienne życie – na miejsca, w których dorastamy, odpoczywamy, pracujemy i spotykamy się z innymi, od parków i skwerów po nowe zielone zawody. Zobaczycie, jak natura w mieście potrafi zmienić przyszłość całych społeczności. Na przykładach z Katowic i innych miast Chuma zaprosi Was do zastanowienia się, kto ma dostęp do zielonych przestrzeni, kto wciąż jest go pozbawiony i dlaczego to tak ważne.

Rozmowa z Samem Gregsonem

Rozmowa na Przystanku Nauka z dr. Samem Gregsonem, fizykiem cząstek elementarnych, który na Śląskim Festiwalu Nauki prowadzi Akademię Kompetencji Popularnonaukowych. Każdy uczestnik Festiwalu może włączyć się do rozmowy – zapytać o coś, wypowiedzieć swoje zdanie i zacząć dyskusję albo po prostu przysłuchać się temu, o czym rozmawiają pozostali.

30+ years of innovation at Ars Electronica

Based in his experience on the forefront of technology development for the benefit of the future society, Horst Hoertner, the founder and senior director of Ars Electronica Futurelab, will dive into the question how to institutionalise innovation based on creativity and curiosity and not to lose its core. Examples of Art&Tech and how they have modified change in our society and about conditions to create an environment for experiments and how to cope with this risk of failure, as an institution.