Profesor nadzwyczajny w dziedzinie kulturoznawstwa w Centrum Studiów Nauk Społecznych w Kalkucie (Centre for Studies in Social Sciences), pionierski badacz gier z subkontynentu indyjskiego.
Jego badania dotyczą takich tematów jak gry wideo i opowiadanie historii, gry wideo jako media kolonialne i postkolonialne, kultury gier na subkontynencie indyjskim, a obecnie – indyjskie gry planszowe i ich kolonialne awatary. Jest autorem trzech monografii: „Videogames and Storytelling: Reading Games and Playing Books” (Palgrave Macmillan, 2015), „Videogames and Postcolonialism: Empire Plays Back” (Springer UK, 2017) oraz „Videogames in the Indian Subcontinent: Development, Culture(s) and Representations” (Bloomsbury India, 2022). Obecnie pracuje nad projektem książki nt. indyjskich gier planszowych i kolonializmu.
W 2019 roku otrzymał tytuł „DiGRA Distinguished Scholar” nadany przez Digital Games Research Association, a w 2022 został członkiem Higher Education Video Game Alliance (HEVGA). Jest również stowarzyszonym starszym pracownikiem naukowym w Centrum Doskonałości Studiów nad Kulturą Gier na Uniwersytecie w Tampere (Centre of Excellence in Game Culture Studies).
Podczas 8. Śląskiego Festiwalu Nauki KATOWICE w strefie gamingu dr Souvik Mukherjee wygłosi dwie prelekcje:
● „Can the Subaltern Play? Videogames and Perspectives of Play from the Margins”
Wykład przedstawi istniejącą od dwóch dekad dziedzinę groznawstwa z perspektywy osób skolonizowanych, Innych i pochodzących z Globalnego Południa. Domyślnie gry wideo utrwalają głęboko zakorzenioną i często nieoczywistą logikę kolonialną, która wyłania się podczas analizy ich narracji i algorytmów. Prelekcja rzuci wyzwanie myśleniu agencyjnemu o grach wideo i przedstawi scenariusz z perspektywy agenta nie uprawnionego, lecz wywłaszczonego i uciskanego. W ten sposób dr Souvik Mukherjee opowie o tym, co to znaczy grać spoza pozycji uprzywilejowanych i imperialnych.
● „Videogames and Science Fiction: Postcolonial Perspectives”
Wykład ten – zarówno jako samodzielna dyskusja, jak i kontynuacja poprzedniej prelekcji – pozwoli nam przyjrzeć się temu, jak gry wideo realizują gatunek science fiction oraz jak kolonialistyczne pozycje są uprzywilejowane w tych narracjach.
A co, jeśli SF w grach realizowane jest inaczej i bardziej inkluzywnie? W ramach tego wystąpienia zajmiemy się koncepcją „mitologermu” (mythologerm) Chattopadhyaya oraz subaltern SF w odniesieniu do gier wideo.