Historia relacji katolicyzmu i demokracji jest pełna zakrętów. Można wyróżnić dwa interesujące obszary badań i dyskusji na ten temat. Jednym jest historia stosunku Kościoła katolickiego do ustrojów demokratycznych, zmieniająca się z biegiem czasu, nacechowana różnymi doświadczeniami i różnymi teoretycznymi koncepcjami. Inny obszar jest zakreślony przez pytanie, na ile sam Kościół może we własnej organizacji władzy szerzej przyjąć mechanizmy demokracji. Tym zagadnieniem, z istoty swojej teologicznym, chcemy się zająć w naszej rozmowie. Potrzebne jest oczywiście wskazanie kluczowych punktów kościelnej teorii władzy. Diagnoza może się okazać zaskakująca. Otóż punkty pokazują, że o mechanizmach demokratycznych w Kościele można myśleć nie tylko ze względu na współczesne konteksty społeczne, ale także dzięki głębokiemu spojrzeniu w przeszłość. Więcej: są one głęboko wpisane w jego struktury, wyrosłe już dawno temu. Z drugiej strony trzeba wskazać, w jakich obszarach postulowana „demokratyczność" zupełnie nie nadaje się do zastosowania w Kościele, stawiającym na prymat „słuchania Boga". Pole do dyskusji na temat rozwiązań – nie tylko doraźnych, ale także fundamentalnych – jest otwarte. Debata toczy się w wielu środowiskach (można wspomnieć choćby o znaczącym spotkaniu kardynała J. Ratzingera z J. Habermasem). Niewątpliwie odświeżyła je ostatnio prowadzona w skali światowej dyskusja na temat „synodalnego sposobu" istnienia Kościoła. Podczas spotkania chcemy wykorzystać znane nam poglądy i rozwiązania, a także wejść w dyskusję przez odniesienie do naszych przekonań.

Wydarzenie
Czas rozpoczęcia
Czas zakończenia
Liczba uczestników
30
Typ interakcji
Na żywo
Kod
1276
Dostępność miejsc
Miejsca dostępne
Rejestracja
Nie wymagana
Kod
inne_9_015
Grupa docelowa
Pozostali prowadzący
dr hab. Marek Kita
Wiek od
0lat
Wiek do
0lat
Prowadzący
dr hab. ks. dr hab. Jacek Kempa, prof. UŚ
Jednostka
Wydział Teologiczny
Rodzaj aktywności
Instytucja
Uniwersytet Śląski w Katowicach