Kod
10

„Farmy śmierci”: praktyka i etyka

Zapraszamy na fascynującą podróż do świata nauk sądowych, gdzie śmierć staje się kluczem do rozwikłania zagadek kryminalnych! Stanowisko przybliży uczestnikom Festiwalu temat tzw. trupich farm i prowadzonych na nich badań tafonomicznych, które pomagają na co dzień w pracy organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości. Za przykład posłużą nam praktyki badawcze ośrodków w różnych częściach świata - Stanach Zjednoczonych i Holandii, różniących się nie tylko stosowaną w badaniach metodologią, ale i kulturą prawną oraz regulacjami związanymi z donacją ludzkiego ciała na cele naukowe.

A po owocach ich poznacie

Teologia chrześcijańska podkreśla antropologiczny charakter tego, co Bóg objawił przez Pismo Święte. Wyszczególnia ona w tym względzie następujące elementy: rodzaje literackie, kultura, naturalne sposoby myślenia, stosunki międzyludzkie. Obrazowość w Biblii wyraża się w: symbolach, metaforach, przypowieściach, przysłowiach, a teologia pomaga je prawidłowo odczytać ukazując kontekst kulturowy. Dba przy tym o logikę i spójność tych interpretacji z całością Objawienia.

Wręczenie Nagród POP Science 2024 oraz rozmowa z laureatami

Podczas wydarzenia poznamy osoby nominowane oraz laureatki i laureatów Nagrody POP Science Śląskiego Festiwalu Nauki KATOWICE 2024. Wyróżnienie to przyznawane jest osobom i przedsięwzięciom popularyzującym naukę w trzech kategoriach ogólnopolskich (wideoblog, strona internetowa/blog, audycja radiowa/podcast) oraz dwóch kategoriach regionalnych pod wspólną nazwą – myśl globalnie, działaj lokalnie –- odrębnie dla osób zatrudnionych na uczelniach regionu oraz mieszkańców województwa śląskiego.

Jak znaleźć fajną naukę

Corocznie publikuje się miliony artykułów naukowych, dotyczących setek różnych tematów badawczych. Jak się w tym połapać i jak znaleźć w uniwersum nauki coś dla siebie? Podczas warsztatów siądziemy z rozmaitymi narzędziami online, które mogą nam w tym pomóc. Praca ze smartfona jest możliwa, ale zachęcam do przyjścia ze swoim laptopem.

Czy świat jest matematyczny? (Debata Lamża–Miller)

Zbierało się na tę rozmowę już od dłuższego czasu. Podczas debaty Łukasz Lamża i Tomek Miller spróbują dogadać się w sprawie tego, co by to właściwie znaczyło, że świat jest matematyczny. A może jest „tylko” matematyzowalny? A może jest jeszcze inaczej? Wpadnijcie posłuchać, a będzie też okazja dołączyć do rozmowy.

Pięć lat czytania natury

„Czytamy naturę” ma już 5 lat, podczas których opowiedziałem Wam prawie 700 artykułów naukowych ze wszystkich dziedzin nauki. Czy da się to wszystko jakoś sensownie podsumować? Czy da się w ogóle odpowiedzieć na pytanie: co się dzieje w nauce?

Kulturowy wpływ sztucznej inteligencji na naukę, inżynierię, etykę i biznes

Sztuczna inteligencja jest planetarną prowokacją dla ludzkości. Pyta człowieka o jego podstawowe prerogatywy: język, wizję, działanie. W złotym wieku tej nowej symulacji obliczeniowej sztuczna inteligencja jest rewolucją epistemologiczną o równym lub większym wpływie niż rewolucja eksperymentalna z XVI i XVII wieku. Obejmuje naukę w równym stopniu naukę, jak i inżynierię, oraz wpływa na społeczeństwo i gospodarkę, wytwarzając i pobudzając innowacje kulturowe (od etyki, przez ekonomię, po politykę) niezbędne, aby XXI wiek mógł prosperować dzięki nowym paradygmatom i kulturom.

Sztuczna inteligencja, etyka i ryzyko

Czy maszyny są moralne? W jakim zakresie czatboty mogą być etyczne? Czy AI jest dla nas konkurencją? Starsze pokolenia boją się AI w roli Terminatora. Młodsze niepostrzeżenie poświęcają swoją decyzyjność i niezależność w imię wygody. Jednak we wszystkich pokoleniach technologie sztucznej inteligencji wywołują wiele wątpliwości w zakresie oceny moralnej, ryzyka agregacji prywatnych danych, rozwoju prognostyki społecznej na podstawie danych behawioralnych, wreszcie – delegowania procesu decyzyjnego na maszyny.

Wiara kontra fakt: Dlaczego nauka i religia są niezgodne

Powszechnie panuje twierdzenie, że nauka i religia są kompatybilne, ponieważ istnieje wielu naukowców zajmujących się religią, a także autorytetów religijnych przyjaznych nauce. Jednak to twierdzenie jest błędne, ponieważ ci ludzie jednocześnie przyjmują dwa różne i niezgodne „sposoby poznawania” prawdy o naszym wszechświecie. W tym wykładzie zdefiniuję „religię” i „naukę” oraz wyjaśnię, w jakim sensie postrzegam je jako niezgodne. Wniosek jest taki, że tylko zestaw narzędzi współczesnej nauki może nam powiedzieć, co jest naprawdę prawdą empirycznie.