Naukowiec, popularyzator, nauczyciel i działacz NGO. 

Na co dzień w pracy naukowej na Wydziale Fizyki Politechniki Warszawskiej zajmuje się – jako fizyk medyczny – zastosowaniami promieniowania jonizującego w medycynie, pomiarami promieniowania i ochroną radiologiczną, pomiarami radonu, wykorzystywaniem druku 3D do usprawnienia procesu radioterapii oraz radiobiologią, współpracując m.in. z Narodowym Centrum Onkologii oraz Instytutem Chemii i Techniki Jądrowej. Efektem prowadzonej przez niego pracy dydaktycznej jest wypromowanie 20 prac dyplomowych (19 inżynierskich i jednej magisterskiej). Odbył staż naukowy w Centrum Nauk Radiofarmaceutycznych w Instytucie Paula Scherrera w Szwajcarii, jest absolwentem kursu biznesowego dla naukowców w Ivey Business School Uniwersytetu Ontario w Kanadzie.

Dawniej zastępca kierownika ds. technicznych w Centralnym Laboratorium Ochrony Radiologicznej, starszy referent ds. badań i projektów w Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii, a także animator w Centrum Nauki Kopernik. Przez pięć lat nauczyciel fizyki w Niepublicznej Szkole Podstawowej EduLab w Starych Babicach (z ukończonymi studiami podyplomowymi z pedagogiki), obecnie (od 2022) na stanowisku physics teacher w Akademeia High School, gdzie m.in. prowadzi projekt nauki obywatelskiej finansowany przez konsorcjum RadoNorm.

Równolegle do pracy zawodowej intensywnie działa w organizacjach pozarządowych: współzałożyciel i pierwszy prezes Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki zrzeszającego naukowców-popularyzatorów, współfundator i przewodniczący Rady Fundacji Marsz dla Nauki, członek Rady Fundacji Rozwoju Przez Całe Życie, były członek zarządu Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Fizyki Medycznej, wolontariusz Fundacji Forum Atomowe. Od stycznia 2021 do połowy 2022 prowadził autorską audycję „Halo.Nauka” w stacji Halo.Radio.

Za ponad dekadę działalności z zakresu komunikacji naukowej został laureatem nagrody „Popularyzator Nauki 2018” w kategorii Animator, przyznawanej przez serwis Nauka w Polsce Polskiej Agencji Prasowej oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego; obecnie jest członkiem jury preselekcyjnego tego konkursu. Finalista pierwszej polskiej edycji konkursu FameLab, organizowanego przez Centrum Nauki Kopernik, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i British Council. W 2020 Polskie Towarzystwo Fizyczne przyznało mu nagrodę za najlepszy artykuł popularnonaukowy.

W ramach swojej działalności m.in. kręcił filmy popularnonaukowe w projekcie Experimentum Simplex oraz Adamed SmartUP, brał udział w pierwszym w Polsce stand-upie naukowym, współorganizował Marsz dla Nauki, koordynował Kongres Nauka i Media, współtworzył kampanię społeczną „A dowodzik jest?”, brał udział w objazdowej wystawie „Atomowy Autobus” oraz prowadził szkolne projekty badawcze w ramach Szkoły Bliżej Nauki Centrum Nauki Kopernik. Od 2021 członek sieci Network for Advancing & Evaluating the Societal Impact of Science oraz kierownik projektu Erasmus+: „Supporting the continuation of teaching STEM subjects during the COVID-19 Pandemic through project-based online practices”. W grudniu 2023 rozpoczął projekt Erasmus+ „STEAM4Climate” („STEAM Education to raise awareness about Climate Change challenges and prepare learners to become true agents of change”), którego jest kierownikiem.

Działalność Dariusza Aksamita można śledzić na jego stronie internetowejFacebookuInstagramie oraz kanale na YouTubie.

Podczas 8. Śląskiego Festiwalu Nauki Katowice Dariusz Aksamit wygłosi wykład:

„Straszenie katastrofą nie działa. Jak zatem uczyć o klimacie?”

Badania mówią jasno: sianie strachu przed konsekwencjami katastrofy klimatycznej nie jest skuteczną metodą motywowania ludzi do zmieniania swoich postaw. Co możemy zaoferować w zamian? Jak adresować temat w sposób, który sprawi, że ludzie (a szczególnie uczniowie!) poczują się wzmocnieni i zmotywowani, a nie bezradni i przerażeni?

W trakcie spotkania Dariusz Aksamit, jako kierownik projektu „STEAM4Climate”, przybliży podejście do edukacji klimatycznej oparte na pedagogice nadziei, metodyce projektu i nauce obywatelskiej. 

Edycja
6. ŚFN [ grudzień 2022 ]
Kod
352