M. Mitręga opublikował badania, które koncentrowały się na strategicznych dylematach małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) na rynkach eksportowych w trakcie kryzysu międzynarodowego. Skupiono się na dynamicznych zdolnościach sieciowych i ich wpływie na wyniki eksportowe. Badanie, wykorzystując dane od 250 producentów mebli w Polsce, wskazało, że MŚP mogą poprawić swoje wyniki eksportowe w trakcie kryzysu poprzez skuteczne wykorzystanie zdolności sieciowych odnoszących się do rozwijania, rozszerzania i zarządzania siecią biznesową. Jednak skuteczność tych zdolności jest uzależniona od pewnych czynników. Aktywa marki mogą zwiększyć skuteczność zdolności do rozszerzania sieci, podczas gdy siła/przymus wykorzystywane przez zasobnych partnerów detalicznych na rynkach eksportowych może ograniczać wykorzystanie tych zdolności. Zrealizowane badania były pierwszymi tego typu na świecie w odniesieniu do zdolności sieciowych w specyficznym kontekście kryzysu i wskazanych wyżej uwarunkowań marki i siły partnerów. Przedsiębiorstwa z krajów i regionów transformujących się takich jak Górny Śląsk mają najczęściej istotne ograniczenia zasobowe w porównaniu do przedsiębiorstw z krajów najwyżej rozwiniętych, w związku z czym muszą budować specyficzne zdolności stanowiące „sprytne” przeciwwagi wobec obiektywnych ograniczeń. Badania M. Mitręgi wskazały na kilka tego typu zdolności (zwłaszcza zdolności marketingowe i zdolności networkingowe), które mają charakter dynamiczny i mogą polepszać pozycję polskich przedsiębiorstw (i firm z innych krajów transformujących się) w międzynarodowych łańcuchach wartości zdominowanych przez dużych graczy z najbogatszych krajów. Ten aspekt jest stosunkowo rzadko poruszany w literaturze, a ma ogromne znaczenie, również z perspektywy geopolitycznej, ponieważ polskie przedsiębiorstwa muszą szukać obecnie sposobów podnoszenia własnej marży i uniknięcia pełnienia funkcji wyłącznie wykonawczych na rynkach międzynarodowych.
StrefaWWW