Ikony Śląska, czyli najbardziej kolorowe postacie z dziejów regionu. Maszketne Ślōnzoki
Terry Deary, twórca słynnych „Horrible Histories" powiedział, że to nie historia jest ciekawa, ale ludzie, którzy żyli przed nami. Dzieje Śląska są pełne niezwykłych postaci. Dziewczynka, która jednego dnia z ubogiej sieroty stała się milionerką, księżna nosząca buty na szyi, najlepszy piłkarz wszechczasów, którego dziś prawie nikt nie pamięta czy bogacz trzymający zwłoki swej żony w zamkniętej komnacie „Śląskiego Wersalu". To opowieści, od których uczniowie nie potrafią się oderwać. Poznajmy ich lepiej.<br>Dla wielu nauczanie o Śląsku nieodłącznie wiąże się z folklorem.
Coby gody godne były. Lekcyjŏ ô tym, co sie przed piyrszōm gwiazdkōm w ślōnskich dōmach działo. Warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
Zajęcia regionalne "Coby gody godne były. Lekcyjo o tym,co sie przed piyrszom gwiazdkom w ślonskich domach dzioło." to warsztaty, które pozwolą uczestnikom na chwilę znaleźć się w rzeczywistości, która typowa była w śląskich domach w okresie przedświątecznym. Zajęcia, które towarzyszyć będą opowiadanym historiom i wspomnieniom, pozwolą uświadomić sobie, jakie czynności budowały klimat śląskiego Bożego Narodzenia.
Młodzi samorządowcy
Na naszym stanowisku porozmawiasz z radnymi Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego oraz dowiesz się więcej o działalności samorządowca. Możesz też zagrać w szachy z radnym
Czym skorupka za młodu nasiąknie...
Nasz projekt ma na celu kształtowanie wśród dzieci nawyków zdrowego i racjonalnego odżywiania oraz promowanie dbałości o zdrowie poprzez różnorodne aktywności fizyczne. Uważamy, że wczesne rozwijanie takich postaw jest kluczowe dla ich prawidłowego rozwoju, dobrego samopoczucia oraz zapobiegania problemom zdrowotnym w przyszłości.
O dziedzictwie przemysłowym ekokrytycznie
Giszowiec, szyb Franciszek, a nawet Muzeum Śląskie. Do rozmów o ochronie bądź odbudowie dziedzictwa poprzemysłowego coraz częściej włącza się myślenie ekologiczne. Czarna przeszłość staje się zielona. W czasie rozmowy dyskutować będziemy o najciekawszych przykładach zielonego dziedzictwa poprzemysłowego Śląska i nie tylko.
Mapowanie kultury węgla
Górnośląskie Zagłębie Węglowe? Zagłębie Dąbrowskie? Ostrava i Karvina czy Górny Śląsk? Jak stworzyć mapę tych złożonych zależności w czasach dekarbonizacji i zainteresować nią w dodatku wielbicieli kultury? Rozmowa będzie dotyczyć literatury, sztuki i związków między Polakami a Czechami, nie tylko przemysłowych. Zapraszamy.
Ołowica czeka na opowieść
Śmierć zasłużonej dla ratowania chorych katowickich dzieci Jolanty Wadowskiej-Król skłania do refleksji, co dalej z jej dziedzictwem. Czy Netflix i kręcony właśnie o niej film wystarczy, by zachować pamięć. Co jeszcze zostało po tej niezwykłej kobiecie. Do krainy pamięci i zapomnienia zabiorą Państwa osoby najściściej związane z tym dziedzictwem – naukowo, emocjonalnie i pisarsko.
Zielona Strefa Nauki w Katowicach - rozwiązanie inspirowane przyrodą?
Odkryta Rawa? Zielone bulwary nad rzeką? Nieustanny kontakt społeczności akademickiej z przyrodą? To tylko kilka dość naturalnych pomysłów na zagospodarowanie katowickiego kampusu UŚ. Naturalnych, ale czy realnych i potrzebnych? Czy nauka, która wie o przyrodzie wszystko, może się bez niej obyć w codziennym życiu? Na te pytania będzie próbowała odpowiedzieć ta właśnie debata.
Eksperymenty i instrumenty edukacji dla transformacji
Transformacja energetyczna wymaga nie tylko edukacji w wąskich, trudnych specjalnościach, to także edukacja dla klimatu, zielone kompetencje, zmiana nawyków konsumenckich, ale i zmiana stosunku własnego regionu, w którym dominował do niedawna przemysł ciężki. Będziemy rozmawiać o różnych doświadczeniach edukatorskich – od zajęć z najmłodszymi, przez tworzenie wielkich projektów edukacyjnych, po działalność takich instytucji jak jaworznicka Geosfera.
Citizen Science – mieszkańcy dla nauki
W rozmowie z gośćmi ŚFN zidentyfikujemy efektywność nowej aktywności uruchomionej w ramach EMNK 2024 - Citizen Science (CS), czyli „nauka obywatelska". Najczęściej CS ujmowana jest jako udział osób niebędących naukowcami w procesie gromadzenia danych naukowych zgodnie z protokołami i udział w ich w procesie opracowania, interpretacji tych danych i upowszechnienia, czyniąc z nich bezpośrednich uczestników tworzenia rzetelnej wiedzy o świecie np. w obszarze przyrody, społeczeństwa itd.