Czy nauka może pomóc zmienić sposób, w jaki myślimy o chorobie? Diagnoza choroby Parkinsona to nie tylko wyzwanie fizyczne, ale i psychiczne. Wielu pacjentów mierzy się z autostygmatyzacją – poczuciem wstydu, strachu, niekompetencji. Na podstawie przeglądu literatury omówimy mechanizmy autostygmatyzacji, aby później zaprezentować analizę dostępnych metod treningu poznawczego – od tradycyjnych zeszytów ćwiczeń, po aplikacje i platformy online. W przystępny sposób przekażemy odbiorcom informacje o tym zjawisku w celu szerzenia świadomości na temat jego konsekwencji, przyczyn oraz powiązanych z nim konceptów, takich jak zasada 3 × A, izolacja społeczna, maskowanie. Nasze działania mają na celu przede wszystkim zmianę narracji o chorobie – z ograniczeń na możliwości. Chcemy spojrzeć na neurodegenerację nie przez pryzmat samej farmakoterapii, ale także z perspektywy treningu poznawczego. Zapraszamy do wspólnej dyskusji o szerokim wachlarzu rozwiązań, które mogą realnie wpłynąć na życie pacjentów.
Can science help change the way we think about disease? A diagnosis of Parkinson's disease is not only a physical challenge, but also a mental one. Many patients struggle with self-stigma – feelings of shame, fear, incompetence. Based on a literature review, we will discuss the mechanisms of self-stigma and then present an analysis of available cognitive training methods – from traditional workbooks to online applications and platforms. We will provide information about this phenomenon to our audience in an accessible way to raise awareness of its consequences, causes and related concepts, such as the 3 × A rule, social isolation, and masking. Our actions are primarily aimed at changing the narrative about the disease – from limitations to opportunities. We want to look at neurodegeneration not through the prism of pharmacotherapy alone, but also from the perspective of cognitive training. We invite you to join us in discussing a wide range of solutions that can have a real impact on patients' lives.