Sztuka jako forma kartografii wyobraźni jest miejscem budowania nowych form odczuwania i myślenia. U jej podstaw leży konieczność dekonstrukcji kanonów i hierarchii, oparta na ciągłym odświeżaniu zestawu narzędzi służących do opowiadania o rzeczywistości. Przełom lat 60. i 70. XX wieku zwieńczył drugi proces dematerializacji sztuki na rzecz działań o charakterze konceptualnym. Dokonujące się wtedy przeniesienie uwagi z obiektu na relacje i konteksty umożliwiło zwiększenie politycznego potencjału sztuki, który choć zawsze był jej istotnym komponentem, od tego momentu coraz częściej spełniał funkcję sejsmografu, mapującego scenariusze zmiany społecznej. Sztuka jako pole emancypacji ciała i wyobraźni stała się skutecznym narzędziem kolejnych grup upominających się o należne im prawa. O tym, jakie formy przybiera dzisiaj, opowiedzą prof. dr hab. Grzegorz Hańderek (rektor Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach) i dr Marta Lisok (krytyczka sztuki i kuratorka).
As a form of cartography of the imagination, art is a place for building new forms of feeling and thinking. Its basis is the need to deconstruct canons and hierarchies, based on the constant refreshment of the set of tools used to talk about reality. The turn of the 1960s and 1970s culminated in the second process of dematerialization of art in favor of conceptual activities. The shift of attention from the object to relationships and contexts made it possible to increase its political potential, which, although always an important component, from that moment on, increasingly served as a seismograph, mapping scenarios of social change. Art, as a field of emancipation of the body and imagination, has become an effective tool for subsequent groups demanding their rights. Prof. Grzegorz Hańderek (Rector of the Academy of Fine Arts and Design in Katowice) and Dr. Marta Lisok (art critic and curator) will talk about what forms it takes today.