Kod
11

Jak zatrzymać uwagę widza? Rozmowa o współczesnym kinie historycznym.

Współczesne kino historyczne stawia przed twórcami wiele wyzwań na poziomie realizacyjnym, ekonomicznym, ale również etycznym - szczególnie, kiedy film lub serial dotyka zdarzeń, których bohaterowie i świadkowie są nadal obecni. Do tych oczekiwań dochodzi również potrzeba zainteresowania historią odbiorcy na tyle, aby samemu chciał poznać fakty i okoliczności zdarzeń.

Czy jutro pójdziemy do kina?

W 130. rocznicę istnienia kina chcemy porozmawiać o tym, jak bardzo ewoluowało ono na przestrzeni kolejnych dekad. Odpowiadając na zmieniające się potrzeby widzów, ekran kinowy staje się przestrzenią epicką z rozmachem w podejściu do tematów i metrażu, podczas kiedy film codzienny coraz częściej zostaje zredukowany do rolek, zwiastunów, reklam i samotnego obcowania z ekranem. Jak w tym świecie odnajduje się kino jako miejsce?<br><br>Zapytamy o to trójkę ekspertów: dr Urszulę Biel - znawczynię historii śląskich kin, kierowniczkę kina, prof. dr. hab.

mgr Anna Kępińska

Ukończyła Organizację Produkcji Filmowej i Telewizyjnej przy Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, Wydział Radia i Telewizji im K. Kieślowskiego.

W latach 1998-2008 związana z grupą firm BESTA FILM. Realizowała ze strony produkcyjnej i producenckiej wiele filmów dokumentalnych w koprodukcjach z ZDF/ARTE i TVP.

Koncert "Kołysanki Kopernika"

Muzyka inspirowana nocnym niebem – wsłuchaj się w Kołysanki Kopernika na 9. ŚFN Katowice!<br>Kołysanki Kopernika (Copernicus Lullaby) to artystyczno-edukacyjne przedsięwzięcie łączące świat muzyki, nauki i astronomii. Ten interdyscyplinarny projekt zaprasza uczestniczki i uczestników do podróży przez 500 lat polskiej muzyki, tworząc wielowymiarowe doświadczenie, które zachwyca dopracowaną aranżacją i maestrią wykonania. Na 9.

dr Urszula Biel

Absolwentka kulturoznawstwa (specjalność filmoznawcza) na Uniwersytecie Śląskim, doktor nauk humanistycznych (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk). Autorka pierwszych monografii poświęconych dziejom kina na Górnym Śląsku w okresie międzywojennym na temat polskiej (Śląskie kina między wojnami, czyli przyjemność upolityczniona, Katowice 2002 i niemieckiej części regionu (Kultura filmowa prowincji górnośląskiej. Kina, właściciele, widzowie, Poznań 2020) oraz licznych tekstów poświęconych tej tematyce, w publikacjach zbiorowych polskich i zagranicznych.

Taty nie ma

Zapraszamy na pokaz nagrodzonego studenckim Oscarem filmu "Taty nie ma". To przejmująca historia dwóch nieletnich braci, którzy aby pozostać razem, opiekują się domem i ukrywają przed światem chorobę ojca cierpiącego na demencję czołowo skroniową.

Projekcję poprzedzi spotkanie z twórcami filmu: reżyserem - Janem Saczkiem oraz kierowniczką produkcji: Lidią Le Thanh.

W drodze do Oscara. O uniwersalnym języku kina.

Film jest opowieścią uniwersalną, jednak często czytaną różnie w kontekście kraju i osobistych doświadczeń. Mimo to, niektórym twórcom udaje się silniej przeniknąć w naszą wrażliwość i zatrzymać w danej historii poprzez sposób jej opowiadania. Czy nagrody filmowe mają w tym swój udział?

To pytanie zadamy twórcom, którzy sięgnęli po jedną z najbardziej prestiżowych nagród w świecie filmu jaką jest Oscar: dr. Bartoszowi Konopce nominowanemu za film "Królik po berlińsku" oraz Janowi Saczek, zdobywcy Studenckiego Oscara i Lidii Le Thanh - producentce filmu "Taty nie ma".

Przegląd filmów polarnych. Pokaz filmu „Niewyraźny klekot ptaków”

Jedna z ostatnich produkcji Wytwórni Filmów Oświatowych (WFO). Opowiada o Włodzimierzu Puchalskim, legendzie polskiego filmu przyrodniczego, z wykorzystaniem unikalnych materiałów archiwalnych z jego wypraw na Spitsbergen i Wyspę Króla Jerzego.<br><br>„Niewyraźny klekot ptaków” <br>Reżyseria: Franciszek Berbeka<br>Polska 2024 rok, 70 min <br><br><br>