Dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, warto zadać pytanie najważniejsze w kontekście edukacji: czy i na ile możemy i powinniśmy wychodzić poza standardy, granice i normy tradycyjnie rozumianej szkoły. <br>„Granica” to bardzo stare pojęcie, jeszcze prasłowiańskie. W prymarnym znaczeniu odnosiła się do podziału i posiadania ziemi - oznaczała „kąt” lub „róg”. Pytanie więc o przekraczanie granic, to pytanie również o to, jak nie postawić (się) do kąta - nie wpędzić się w kozi róg.<br>Chciałbym zapytać o to, na ile szkoła może i powinna być przede wszystkim miejscem praktykowania wolności i ciekawości. Miejscem, w którym tak samo ważne, jak praktyczna wiedza, stają się krytyczne myślenie, kreatywność czy współpraca prowadząca do tworzenia autentycznej wspólnoty. Interesuje mnie też to, na ile proces uczenia się może i powinien być pełnym powagi transferem informacji, a na ile radosną i ekscytującą zabawą - i jak kształtować relacje w szkole w ramach tego procesu.<br>

Wydarzenie
Czas rozpoczęcia
Czas zakończenia
Liczba uczestników
30
Typ interakcji
Na żywo
Kod
1642
Dostępność miejsc
Miejsca dostępne
Rejestracja
Wymagana
Przedmiot
Kod
wyklad_9_263
Grupa docelowa
Wiek od
0lat
Wiek do
0lat
Prowadzący
dr Mikołaj Marcela
Jednostka
Gabinet Rektora
Rodzaj aktywności
English Title
Education as... Transgression. On Transcending Boundaries, Breaking Down Walls, and Creating Space
Typ interakcji
Na żywo
Opis EN

Today, more than ever before, it is worth asking the most important question in the context of education: whether and to what extent we can and should go beyond the standards, boundaries and norms of the traditionally understood school. “Border” is a very old concept, dating back to Proto-Slavic. In its primary meaning it referred to the division and possession of land - it meant "angle" or "corner". So the question about crossing boundaries is also a question about how not to put yourself in a corner - not to paint yourself into a corner. I would like to ask to what extent school can and should be, above all, a place for practicing freedom and curiosity. A place where critical thinking, creativity and cooperation leading to the creation of an authentic community become just as important as practical knowledge. I am also interested in how much the learning process can and should be a serious transfer of information, and how much it should be a joyful and exciting game - and how to shape relationships at school as part of this process.

Instytucja
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Język aktywności