Edukacja regionalna na Śląsku
Debata z udziałem Ministry Barbary Nowackiej, Moniki Rosy, Zbigniewa Rokity!
O dziedzictwie przemysłowym ekokrytycznie
Giszowiec, szyb Franciszek, a nawet Muzeum Śląskie. Do rozmów o ochronie bądź odbudowie dziedzictwa poprzemysłowego coraz częściej włącza się myślenie ekologiczne. Czarna przeszłość staje się zielona. W czasie rozmowy dyskutować będziemy o najciekawszych przykładach zielonego dziedzictwa poprzemysłowego Śląska i nie tylko.
Mapowanie kultury węgla
Górnośląskie Zagłębie Węglowe? Zagłębie Dąbrowskie? Ostrava i Karvina czy Górny Śląsk? Jak stworzyć mapę tych złożonych zależności w czasach dekarbonizacji i zainteresować nią w dodatku wielbicieli kultury? Rozmowa będzie dotyczyć literatury, sztuki i związków między Polakami a Czechami, nie tylko przemysłowych. Zapraszamy.
Ołowica czeka na opowieść
Śmierć zasłużonej dla ratowania chorych katowickich dzieci Jolanty Wadowskiej-Król skłania do refleksji, co dalej z jej dziedzictwem. Czy Netflix i kręcony właśnie o niej film wystarczy, by zachować pamięć. Co jeszcze zostało po tej niezwykłej kobiecie. Do krainy pamięci i zapomnienia zabiorą Państwa osoby najściściej związane z tym dziedzictwem – naukowo, emocjonalnie i pisarsko.
Zielona Strefa Nauki w Katowicach - rozwiązanie inspirowane przyrodą?
Odkryta Rawa? Zielone bulwary nad rzeką? Nieustanny kontakt społeczności akademickiej z przyrodą? To tylko kilka dość naturalnych pomysłów na zagospodarowanie katowickiego kampusu UŚ. Naturalnych, ale czy realnych i potrzebnych? Czy nauka, która wie o przyrodzie wszystko, może się bez niej obyć w codziennym życiu? Na te pytania będzie próbowała odpowiedzieć ta właśnie debata.
Eksperymenty i instrumenty edukacji dla transformacji
Transformacja energetyczna wymaga nie tylko edukacji w wąskich, trudnych specjalnościach, to także edukacja dla klimatu, zielone kompetencje, zmiana nawyków konsumenckich, ale i zmiana stosunku własnego regionu, w którym dominował do niedawna przemysł ciężki. Będziemy rozmawiać o różnych doświadczeniach edukatorskich – od zajęć z najmłodszymi, przez tworzenie wielkich projektów edukacyjnych, po działalność takich instytucji jak jaworznicka Geosfera.
Citizen Science – mieszkańcy dla nauki
W rozmowie z gośćmi ŚFN zidentyfikujemy efektywność nowej aktywności uruchomionej w ramach EMNK 2024 - Citizen Science (CS), czyli „nauka obywatelska". Najczęściej CS ujmowana jest jako udział osób niebędących naukowcami w procesie gromadzenia danych naukowych zgodnie z protokołami i udział w ich w procesie opracowania, interpretacji tych danych i upowszechnienia, czyniąc z nich bezpośrednich uczestników tworzenia rzetelnej wiedzy o świecie np. w obszarze przyrody, społeczeństwa itd.
Wpływ komunikacji naukowej na polityki publiczne
Nauka odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu polityk publicznych. Relacje między nauką a polityką są jednak złożone i potrzebują skutecznej, mądrej komunikacji naukowej. Uczestnicy debaty będą rozmawiać o tym, jak wypełniać lukę pomiędzy badaniami naukowymi a podejmowaniem decyzji politycznych. Podzielą się doświadczeniami związanymi ze wspieraniem, rozwijaniem i wdrażaniem skutecznej komunikacji naukowej.
Nauka. Nowy przemysł Śląska
Dyskusja o przyszłości śląska, w której osią transformacji jest nauka. <br><br>Bez nauki nie zmienimy jakości i sposobu życia na Śląsku. To dobro naturalne, ważniejsze dla przyszłości mieszkańców, niż paliwa kopalne czy przemysł z nimi związany. W Mieście Nauki możemy uczynić z niej nowy przemysł. Chcemy aby w naszym województwie oczywiste było korzystanie z nauki do rozwiązywania codziennych problemów, a także by możliwe było udzielenie odpowiedzi na niemal każde pytanie.
Nauka to nasze dobro publiczne
Uczelnie publiczne należą do polskich obywateli. Co z tego wynika? Co wynikać powinno? Jak nauka i edukacja akademicka może być oparciem dla społeczeństwa obywatelskiego, ale także dla każdego pojedynczego obywatela w jego zmaganiu z rozumieniem rzeczywistości i radzeniem sobie z coraz gwałtowniejszymi zmianami demograficznymi, kulturowymi, technologicznymi, energetycznymi, klimatycznymi. O tym porozmawiamy z panią minister i z panią dr Ireną Cieślińską.