System transportowy miasta to na pierwszy rzut oka skomplikowana techniczna struktura wypełniona maszynami (pojazdy) i inżynierią (drogi, tory, mosty itp.) – wydawać by się mogło, że zarządzają nią inżynierzy i algorytmy. Nic bardziej mylnego. Inżynieria stawia tu tylko warunki brzegowe, ale głównymi aktorami jesteśmy my, ludzie, to nasze decyzje (czym, kiedy, którędy i dokąd pojadę) decydują o kształcie tego złożonego systemu. Pokażę to na kilku przykładach, omówię dwie Nagrody Nobla, w tym jedną z teorii gier, w którą jak na razie gramy między sobą, ale niebawem zaczniemy grać ze sztuczną inteligencją.
At first glance, the city's transport system is a complex technical structure filled with machines (vehicles) and engineering (roads, tracks, bridges, etc.) - it might seem that it is managed by engineers and algorithms. Nothing could be further from the truth, engineering only sets boundary conditions here, but the main actors are us - people, it is our decisions (what, when, where and where to go) that determine the shape of this complex system. I will show it on a few examples, I will discuss two Nobel Prizes, including one in game theory, which we are currently playing among ourselves, but we will soon start playing with artificial intelligence.