Wystąpienie będzie poświęcone refleksji nad wpływem generatywnej sztucznej inteligencji na rolę zawodową nauczyciela. Punktem wyjścia będzie autorski model zastosowań tego narzędzia w edukacji, który pomoże zidentyfikować kompetencje i umiejętności niezbędne nauczycielom, by mogli skutecznie pełnić kluczową rolę społeczną. Model ten oparto na szeroko zakrojonych badaniach empirycznych, obejmujących 995 nauczycieli starszych klas szkół podstawowych z całej Polski oraz pogłębionych wywiadach z 20 pedagogami aktywnie korzystającymi z generatywnej AI w pracy. Wykład ma na celu ukazanie, jakich zmian i adaptacji wymaga współczesna edukacja w obliczu dynamicznego rozwoju technologii i wzorów jej wykorzystania.
The speech will be devoted to reflection on the impact of generative artificial intelligence on the professional role of a teacher. The starting point will be an original model of the application of this tool in education, which will help identify the competences and skills necessary for teachers to effectively fulfill their key social role. This model was based on extensive empirical research, including 995 teachers of older grades of primary schools from all over Poland and in-depth interviews with 20 educators actively using generative AI at work. The lecture aims to show what changes and adaptations modern education requires in the face of the dynamic development of technology and patterns of its use.