Poprzez rysunki, szkice, mapy, fotografie, postery i okazy skał przedstawione zostaną budowa i rozwój osuwisk skalnych ścian (zboczy) wykopu. Aby jezdnie autostrady były jak najbardziej połogie (zakłada się to na etapie planowania, żeby pojazdy nie musiały walczyć ze stromymi podjazdami i zjazdami), przekopano równoleżnikowo rozciągające się wzgórze pomiędzy Namiarkami a Bobrownikami koło Piekar Śląskich. Wzgórze zbudowane jest z przeławicających się wzajemnie wiśniowobrązowych iłowców, podobnej barwy, ale jaśniejszych, a często żółtopomarańczowych mułowców oraz jasnoszarożółtych, zwykle drobno i średnioziarnistych, niezbyt zwięzłych, spękanych piaskowców. Skały te powstały w późnym triasie (ok. 220–210 mln lat temu). Na skutek spękań i zróżnicowanej porowatości skał, zmiennej orientacji warstw oraz czynników atmosferycznych (jak opady, zamróz) tarcie wewnętrzne osadu wewnątrz górotworu może ulegać zmianie i pod wpływem grawitacji pewne osłabione partie gruntu mogą się osuwać.
Through drawings, sketches, maps, photos, posters and rock specimen we will present the structure and development of landslides on the rocky walls (slopes) of excavations. In order for the motorway lanes to be as sloping as possible (which is assumed at the stage of planning, so that the vehicles didn’t have to struggle with steep uphill and downhill roads, the latitudinally spreading hill between Namiarki and Bobrowniki near Piekary Śląskie was dug through. The hill is composed of interlocking cherry-brown mudstones, similar in color, but lighter, often yellow-orange mudstones, and light-gray-yellow, usually fine- and medium-grained, not very compact, fractured sandstones. These rocks were formed in Late Triassic period (ca. 220-210 million years ago). As a result of cracks and diverse porosity of rocks, changeable orientation of layers and atmospheric conditions, such as rainfall, frost, the internal frictions of sediments inside the orogen may change, and certain weakened soil parts can slide down under the impact of gravitation.