Ruch kulturowy New Age można porównać do jarmarku, na którym dostępne są elementy różnych religii, idei, nurtów filozoficznych i alternatywnych. Szukając źródeł New Age'u natrafiamy na literaturę ludową drukowaną w licznych małych wydawnictwach z XIX wieku, takich jak na przykład Wydawnictwo Edwarda Feitzingera w Cieszynie, wyróżniające się publikowaniem książek z zakresu tzw. duchowości alternatywnej. Senniki, horoskopy i gry towarzyskie wydawane w XIX wieku możemy uznać za początek współczesnych popkulturowych publikacji, wpisujących się w nurt New Age. Na stanowisku pokazowym zaprezentujemy ewolucję publikacji z zakresu duchowości alternatywnej i opowiedziemy o tym, jak zmieniały się one pod wpływem rozwoju technologicznego, kulturowego i cyfrowego. Proponujemy podróż w czasie od XIX wieku po współczesność za pomocą literatury jarmarcznej i późniejszych jej odpowiedników.
The New Age cultural movement can be compared to open-air market where elements of different religions, concepts, philosophical and alternative trends are available. While searching for the sources of New Age, we come across folk literature printed in numerous small publishing houses in the 19th century, such as Edward Feitzinger’s publishing house in Cieszyn, which was distinguished by publication of books in the fielf of the so-called alternative spirituality. Dream books, horocopes and social games published in the 19th century can be regarded as the beginning of modern popcultural publications associated with the New Age trend. At this exhibition stand we will present the evolution of publications in the field of alternative spirituality and tell about how they changed under the impact of technological, cultural and digital development. We are offering a journey in time from the 19th century to modernity by means of open-air market literature and its later equivalents.