Tytuł wykładu nawiązuje do obrazu z Kolekcji Lanckorońskich, który znajduje się obecnie na Zamku Królewskim na Wawelu – „Jowisz malujący motyle” (Dosso Dossi). Wychodząc od niejednoznacznego, enigmatycznego znaczeniowo dzieła, wejdziemy na wzgórze wawelskie, zajrzymy do apartamentów i sal, by poczuć, jak bardzo nasz Wawel jest de facto „antyczny”. Nie poznamy Wawelu, nie znając antyku – jak twierdzi jeden z kuratorów zamku. Dlatego na podstawie jedynych w swym rodzaju dzieł sztuki nawiązujących do kultury antycznej odczytamy płynące z nich przesłanie, ożywimy zamierzchłe historie, mity i postacie bogów, herosów, ludzi i hybryd. Przemierzając wirtualnie komnaty zamku, dowiemy się, dlaczego Porcja sięga po rozżarzone węgle, a Lukrecja dzierży w dłoni sztylet, dlaczego Arystoteles udaje konia, a Wergiliusz wisi w koszu wciąganym przez kobietę. Dzięki prezentacji artefaktów wawelskich wejdziemy w świat literatury, historii, filozofii i mitu czasów antycznych.
The title of the lecture refers to a painting from the Lanckoroński collection, which is currently in the Wawel Royal Castle - "Jupiter Painting Butterflies" (Dosso Dossi). Starting with an ambiguous and enigmatic work of meaning, we will climb the Wawel Hill, look into the apartments and rooms - to feel how much our Wawel is de facto "antique". We cannot get to know Wawel without knowing antiquity - as one of the Castle's curators claims. Therefore, on the basis of unique works of art referring to ancient culture, we will read their message and bring to life ancient stories, myths and characters - gods, heroes, people and hybrids. By virtually exploring the chambers of the Castle, we will learn why Portia reaches for hot coals and Lucrezia holds a dagger in her hand, why Aristotle pretends to be a horse and Virgil hangs in a basket pulled by a woman. Thanks to the presentation of Wawel artifacts, we will enter the world of literature, history, philosophy and myth of ancient times.