Wdrożenie rozwiązań z zakresu automatyki i robotyki znacząco zmieniło sposób pracy w przemyśle, podkreślając potrzebę zrozumienia interakcji między ludźmi a robotami. Coboty, czyli roboty współpracujące, reprezentują klasę urządzeń przemysłowych zaprojektowanych do bezpiecznego i ergonomicznego wykonywania zadań wspólnie z ludźmi, bez konieczności stosowania tradycyjnych środków ochronnych, takich jak ogrodzenia czy klatki bezpieczeństwa. Od kilku lat w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Śląskiego prowadzimy badania nad stresem psychologicznym i fizjologicznym doświadczanym podczas pracy z robotem. Uzyskane wyniki wskazują na istotne znaczenie trybu pracy robota (autonomicznego lub półautonomicznego) oraz błędów pojawiających się w interakcji człowieka z robotem dla poziomu przeżywanego stresu. Kluczową rolę odgrywa także zaufanie – zarówno afektywne, jak i poznawcze – które może modyfikować te relacje. W trakcie wystąpienia omówię teoretyczne podstawy badań, metody ich realizacji oraz wyniki dotychczasowych analiz, a także wskażę praktyczne implikacje uzyskanych wniosków.

Wydarzenie
Czas rozpoczęcia
Czas zakończenia
Liczba uczestników
0
Typ interakcji
Na żywo
Kod
727
Rejestracja
Nie wymagana
Przedmiot
Kod
wyklad_8_447
Grupa docelowa
Wiek od
0lat
Wiek do
0lat
Prowadzący
dr Anita Pollak, prof. UŚ
Jednostka
_
Rodzaj aktywności
English Title
Can working with a robot be stressful? The impact of cobot operation mode and errors in working with the robot on human stress: the mediating role of trust
Typ interakcji
Na żywo
Opis EN

The implementation of automation and robotics solutions has significantly changed the way of working in industry, emphasizing the need to understand the interactions between people and robots. Cobots, or collaborative robots, represent a class of industrial devices designed to safely and ergonomically perform tasks together with humans, without the need to use traditional protective measures, such as fences or safety cages. For several years, at the Institute of Psychology of the University of Silesia, we have been conducting research on the psychological and physiological stress experienced when working with a robot. The obtained results indicate the significant importance of the robot's operating mode (autonomous or semi-autonomous) and errors occurring in human-robot interaction for the level of stress experienced. Trust – both affective and cognitive – also plays a key role and can modify these relationships. During the speech, I will discuss the theoretical basis of the research, methods of its implementation and the results of previous analyses, as well as indicate the practical implications of the obtained conclusions.

Instytucja
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Język aktywności