Początek ery motoryzacji datuje się na rok 1885, kiedy K. Benz skonstruował pierwszy samochód z napędem spalinowym. Rozwój motoryzacji w znaczącym stopniu przyczynił się do ogólnego rozwoju ludzkości. Niestety jest także negatywna strona tego procesu. Szczególnie uciążliwym oddziaływaniem samochodów na środowisko jest emisja substancji szkodliwych – produktów spalania paliw w silnikach. Na szczęście od samego początku ewolucji konstrukcji samochodów doskonalone są także metody ograniczania ich niekorzystnego wpływu na środowisko. W zakresie emisji metody te dzielimy na pierwotne i wtórne. Spośród metod wtórnych najbardziej zaawansowane są techniki katalitycznego oczyszczania spalin. Pierwszym seryjnie produkowanym samochodem z reaktorem katalitycznym był Cadillac Sedan De Ville (1975, USA). W ramach wykładu zostaną przedstawione najnowsze osiągnięcia w dziedzinie konstrukcji samochodowych reaktorów katalitycznych (reaktory 2- i 3-funkcyjne oraz SCR) wraz z technikami specjalnymi.
The era of motorised vehicles has not begun until 1885 when K. Benz constructed the first car with a combustion engine. The development of the automotive industry had a large contribution to the over-all development of humanity. Unfortunately, there is also a negative side to this process. A particularly bothersome effect cars have on the environment are harmful emissions. Fortunately, since the very beginning of the evolution of car design, methods of reducing their adverse impact on the environment have also been perfected. In terms of exhaust emissions, these methods are divided into primary and secondary. From among secondary methods, the most advanced techniques involve catalytic reduction of emissions. The first mass-produced car with a catalytic converter was the Cadillac Sedan De Ville (1975, USA). The lecture will present the latest achievements in the construction of automotive catalytic reactors (2- and 3-function reactors and SCR) along with special techniques.