Dlaczego publikacje popularnonaukowe często wiążą ADHD z posiadaniem „supermocy”? Czy dopamina i noradrenalina rzeczywiście odgrywają kluczową rolę w ujawnianiu objawów deficytu uwagi? Jak można ocenić twierdzenia, że ADHD to „modny” problem lub „trudność występująca wyłącznie u (niegrzecznych) dzieci”? Te powszechnie zadawane w debacie publicznej pytania zostaną skonfrontowane z odpowiedziami wynikającymi z empirycznych badań oraz praktycznych rozwiązań obecnych w obszarach, takich jak: psychologia, neuropsychologia, biochemia i psychofarmakologia. Uczestnicy wykładu dowiedzą się, dlaczego jedna wizyta u psychologa zazwyczaj nie wystarcza do postawienia rzetelnej diagnozy i wydania opinii, z jakimi innymi jednostkami diagnostycznymi może współwystępować ADHD, dlaczego metylofenidat nie jest dostępny w każdej aptece czy też co oznacza sformułowanie „wyglądać jak osoba z ADHD”. Zostaną omówione także rozwiązania obecne w przestrzeni publicznej, takie jak tworzenie stref wyciszenia.
Why do popular science publications often link ADHD with having "superpowers"? Do dopamine and noradrenaline really play a key role in revealing the symptoms of attention deficit? How can we evaluate claims that ADHD is a "fashionable" problem or a "problem that only occurs in (naughty) children"? These questions commonly asked in public debate will be confronted with answers resulting from empirical research and practical solutions present in areas such as psychology, neuropsychology, biochemistry and psychopharmacology. Lecture participants will learn why one visit to a psychologist is usually not enough to make a reliable diagnosis and give an opinion, what other diagnostic entities ADHD may co-occur with, why methylphenidate is not available in every pharmacy, and what the phrase "looking like a person with ADHD" means ". Solutions present in public space, such as creating quiet zones, will also be discussed.