Czy maszyny są moralne? W jakim zakresie czatboty mogą być etyczne? Czy AI jest dla nas konkurencją? Starsze pokolenia boją się AI w roli Terminatora. Młodsze niepostrzeżenie poświęcają swoją decyzyjność i niezależność w imię wygody. Jednak we wszystkich pokoleniach technologie sztucznej inteligencji wywołują wiele wątpliwości w zakresie oceny moralnej, ryzyka agregacji prywatnych danych, rozwoju prognostyki społecznej na podstawie danych behawioralnych, wreszcie – delegowania procesu decyzyjnego na maszyny. Dotyczy to zwłaszcza obszarów, takich jak: podejmowanie ryzyka, decydowanie o życiu i śmierci człowieka, jego zdrowie i życie psychiczne, budowanie relacji międzyludzkich. Szczególnym problemem pozostaje wykorzystywanie technologii AI w konfliktach zbrojnych, gdy zastosowanie inteligentnych maszyn oznacza użycie ich jako broni przeciw drugiemu człowiekowi. Jeszcze inną sferą budzącą pytania etyczne jest biznes, a także są relacje społeczne, gdzie istotną rolę pełnią zawody zaufania publicznego, takie jak: dziennikarz, psycholog, czy kapłan, w których ludzie zastępowani są już dziś przez czatboty.
Are machines moral? To what extent can chatbots be ethical? Is AI a competition for us? Older generations are afraid of AI playing the role of the Terminator. The younger ones unnoticedly sacrifice their decision-making and independence in the name of convenience. However, in all generations, artificial intelligence technologies raise many doubts in terms of moral judgment, the risk of aggregating private data, the development of social forecasting based on behavioral data, and finally - delegating the decision-making process to machines. This applies especially to areas such as risk-taking, deciding about human life and death, health and mental life, and building interpersonal relationships. The use of AI technology in armed conflicts remains a particular problem, when the use of intelligent machines means using them as a weapon against another human being. Yet another sphere that raises ethical questions is business and social relations, where public trust professions such as journalists, psychologists or priests play an important role, in which people are now being replaced by chatbots.